15%-os csomagakciók, valamint 28.000 Ft felett ingyenes kiszállítás!

Kvercetin az ételeinkben

Közzétéve: 2022.07.15. 3:13

Kvercetin az ételeinkben

A kvercetin (angolul quercetin) az “étrendi flavonoidok” néven ismert növényi vegyületek csoportjába tartozó polifenol, mely számos különböző növény pigmentjeinek alapját képezi. Ezért hallani mindig azt a tanácsot, hogy “együnk színesen” – az élénk színű zöldségek és gyümölcsök a színárnyalatukat az egészséget támogató különféle flavonoidoktól kapják. A kvercetin azonban kiemelkedik a többi flavonoid közül, mivel számos egyedülálló – és jótékony – biológiai tulajdonsággal rendelkezik. A C-vitaminhoz hasonlóan a kvercetin is antioxidáns, ami azt jelenti, hogy segít leküzdeni a szabad gyököket, amelyek oxidatív stresszt okozhatnak… és ha van valami, amiből mindannyiunknak kevesebbre van szüksége egészségünk megőrzéséhez, azok a szabad gyökök!

Mik a kvercetin konkrét előnyei az egészségre?

  1. A kvercetin egy olyan antioxidáns, amely szerepel az immunrendszert támogató étrend-kiegészítők listáján. Egy nagy létszámú, randomizált, kontrollált vizsgálatban 12 hetes, nagy dózisú kvercetinbevitel (napi 1000 mg) a placebóval összehasonlítva kedvező hatásokat eredményezett, többek között kevesebbszer tapasztaltak a felső légutakkal kapcsolatos immunrendszeri kihívásokat.
  2. Elősegíti az egészséges gyulladásos választ – A gyulladás az emberi szervezet normál működésének része; ami számít, az az hogy a szervezet egészséges módon reagál-e rá… és úgy tűnik, hogy a kvercetin pontosan ezt segíti elő. A klinikai vizsgálatok metaanalízisében a kvercetin szupplementáció összefüggésbe hozható volt a citokinek, például a C-reaktív fehérje (CRP) egészséges szintjének fenntartásával.
  3. Egészséges sejtek – A kvercetin segít eltávolítani az öregedéssel felhalmozódó sejteket, így egészséges, fiatal és megfelelően működő sejtek láthatják el a feladatukat.
  4. Támogatja az egészséges vérnyomást – A klinikai vizsgálatok metaanalízise szerint a kvercetin legalább 500 mg-os kiegészítése segít a vérnyomást az egészséges tartományban tartani.
  5. Egészséges vércukorszint támogatása – Egy másik vizsgálat megállapította, hogy ugyanez a kvercetin adagolás az egészséges vércukorszintet is támogatta.

KVERCETINBEN GAZDAG ZÖLDSÉGEK:

  • Vöröshagyma – 39 mg/100 g (nagyjából egy kis hagyma). Minden hagyma tartalmaz kvercetint; de pigmentje miatt a vöröshagymának van a legmagasabb flavonoidtartalma, beleértve a kvercint is.
  • Brokkoli (nyersen) – 3 mg 100 grammonként (egy kis tál). A brokkoli és más keresztesvirágú zöldségek vitaminok és ásványi anyagok gazdag forrásai, beleértve a szulforafánt és az indol-3-karbinolt is.
  • Kelkáposzta – 8 mg 100 grammonként (körülbelül egy csésze). A brokkolihoz hasonlóan a kelkáposzta is nagyszerű zöldség, amely támogatja a sejtek egészséges működését. Ezenkívül a kelkáposzta nagyszerű forrása az olyan karotinoidoknak, mint a luteinnek és zeaxantinnak, amelyek a retinában koncentrálódnak és támogatják az egészséges látást.

KVERCETINBEN GAZDAG GYÜMÖLCSÖK:

  • Bogyós gyümölcsök – A fajtától függően a flavonoidokban gazdag vörösáfonya akár 22 mg-ot is tartalmazhat 100 grammonként, a kékáfonya pedig 7-14 mg-ot 100 grammonként (ami körülbelül egy csészényinek felel meg). A bogyós gyümölcsök az antioxidánsok, valamint az antociánoknak nevezett polifenolok nagyszerű forrásai, amelyek széleskörű egészségügyi előnyöket biztosíthatnak.
  • Alma – 5 mg/100 g (nagyjából fél alma). Az alma valószínűleg a leggyakoribb élelmiszer, amely jó kvercetinforrás.
  • Sötét színű szőlő – 3 mg 100 g-onként (egy átlagos fürt). Ezek a gyümölcsök számos polifenol nagyszerű forrásai, a legismertebb a resveratrol, amely öregedésgátló hatású lehet. A vörösbor nagyjából 3 mg kvercetint tartalmaz 100 ml-enként. A shiraz azonban ennél nagyobb mennyiséget is tartalmazhat. A zöld szőlőből készült fehérbor átlagosan kevesebb polifenolt (köztük kvercetin) tartalmaz, mint a vörösbor.

A kvercetin egyéb ismertebb élelmiszer-forrásai:

  • Kapribogyó – 365 mg 100 g-onként (ez 2-3 adagot jelent) A kapribogyó a leggazdagabb élelmiszerforrás kvercetinben grammonként! A kapribogyó a kapribokor virágbimbója virágzás előtt.
  • Kapor – 55 mg/100 g (ez 2-3 adagot jelenthet). Ez a fűszernövény a petrezselyemmel és a zellerrel egy családba tartozik.
  • Hajdina – Akár 36 mg 100 g-onként (körülbelül egy csésze). A hajdina nem csak arra jó, hogy növelje a kvercetinbevitelt, de remekül helyettesíti a búzát is a gluténmentesen étrendben. Próbálja ki más zöldségekkel keverve, ha valami sósra vágyik, vagy dobjon bele kvercetinben gazdag bogyós gyümölcsöket, ha egy édesebb kására vágyik.

(A Táplálkozás-Beállítás logója részben a kvercetintartalma miatt lett a lilahagyma.)

A cikk forrása: https://taplalkozasbeallitas.hu/kvercetin-az-eteleinkben/

Soron következő aktuális egészségfejlesztő, táplálkozástudományi előadásaink Bartha Ákossal: https://taplalkozasbeallitas.hu/esemenyek/


Kapcsolódó, ajánlott termékeink:

  • Yiya_Rezveratrol_front_nutribalance
    YiYa Rezveratrol & Pterosztilbén flavonoid komplex
    4.990 Ft
  • YiYa Kvercetin & Bromelain komplex
    YiYa Kvercetin & Bromelain komplex
    4.990 Ft
  • Freyagena Arabino-X-immunorost-komplex
    Freyagena Arabino-X-immunorost-komplex
    9.990 Ft
Webáruház fejlesztés, weboldal készítés, közösségi média marketing szolgáltatások
Kiút az emésztőrendszeri panaszokból!

Tisztázatlan eredetű emésztési vagy emésztéssel összefüggésbe hozható panaszokkal küzdesz? Segítünk felfedni és megmagyarázni, hogy mi zajlik a szervezetedben, hogy megtaláld az emésztésed egyensúlyát!

ELŐADÁS Bartha Ákossal 10.17-én - online is!

NutriBalance kedvezmény:

-1000 Ft OFF!